Isnin, 15 September 2008

Zaid Ibrahim Tidak Layak Jadi Ketua Bahagian UMNO KB

Dipetik dari:
http://www.suaragenerasimuda.com/

Laporan UTUSAN ONLINE



Zaid desak Muhyiddin dipecat



KUALA LUMPUR 12 Sept. - Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Muhyiddin Yassin wajar meletakkan jawatan sebagai Menteri Kabinet jika beliau tidak berpuas hati dengan kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim berkata, jika Muhyiddin enggan berbuat demikian, Abdullah pula mempunyai kuasa untuk memecat beliau.

''Perkara ini cukup mudah, jika Muhyiddin tak puas hati dan tidak yakin dengan Abdullah, beliau harus meletakkan jawatan sebagai menteri,'' katanya.

Zaid bercakap kepada pemberita selepas merasmikan pameran bertajuk Wallscapes: Catan Merdeka oleh Wang Lan, Wang Xu dan Shen Jiawei dan Dunia Ketiga oleh Shen Jiawei di Galeri Petronas di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas tindakan Naib Presiden UMNO itu yang mempersoalkan tarikh peralihan kuasa pucuk pimpinan tertinggi negara yang telah dipersetujui akan diadakan pada 2010.

Kelmarin, Muhyiddin dilaporkan menggesa Abdullah supaya memikirkan semula tarikh peralihan kuasa yang dijadualkan pada 2010 kerana tempoh tersebut terlalu lama.

Muhyiddin mendakwa, pelan peralihan yang telah diumumkan dua bulan lalu itu kini telah 'tenggelam' dan rakyat tidak lagi memikirkan mengenainya.

Zaid menegaskan Abdullah tidak wajar memiliki menteri seperti Muhyiddin yang cuba mempertikaikan kepimpinannya.

''Jika saya tidak berpuas hati dengan Abdullah tindakan yang akan saya ambil adalah meletakkan jawatan,'' katanya.

Sementara itu Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan menyelar mana-mana pemimpin tertinggi UMNO yang mempersoalkan kepimpinan Perdana Menteri.

Kata beliau, perbuatan itu tidak bertanggungjawab dan amat mendukacitakan seolah-olah satu sokongan yang membawa rebah.

''Saya amat sakit hati, dukacita dan kecewa kerana orang yang dipercayai oleh Abdullah semakin hari semakin menuding jari kepada Perdana Menteri,'' katanya.{http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0913&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_01.htm}


KOMEN SGMM
Terlebih dahulu penulis ingin soalkan apakah hak Zaid Ibrahim yang meminta Tan Sri Muhyidin Yasin dipecat. Adakah beliau sedar sebagai seorang Menteri yang dilantik melalui 'pintu belakang' meminta 'seorang menteri kabinet yang sememangnya layak' untuk dipecat.

Tidak sedarkah beliau bahawa tindakan beliau bakal membuat ahli akar umbi UMNO Kota Bharu 'tersentak' dan boleh tawar hati denganya sebagai calon Ketua Bahagian UMNO Kota Bharu. Sebelum ini, ahli akar umbi UMNO Kota Bharu begitu simpati dengan Zaid Ibrahim ini kerana dikenakan tindakan oleh Presiden AAB, tetapi hari ini dia tampil dengan pembela Presiden AAB pula.

Dalam beberapa artikel penulis sebelum ini penulis telah beberapa kali mengulangi kenyataan bahawa sebagai ahli politik sepatutnya beliau (Zaid Ibrahim) berfikir sebelum bercakap bukanya bercakap sebelum berfikir. Ingat kata-kata orang politik kadang-kadang membawa kepada kejayaan dan kadang-kadang ia membawa kepada kegagalan.
Bercakap mengenai UMNO Kota Bharu, penulis sempat bertanyakan beberapa orang ahli UMNO mengenai kenyataan yang dinyatakan oleh Zaid Ibrahim ini. Boleh dikatakan 99% yang penulis temui melahirkan rasa kesal di atas perbuatan Zaid Ibrahim ini.

Mereka juga menuntut agar Zaid Ibrahim membuat permohonan maaf secara terbuka di atas kenyataan yang boleh dimaksudkan dengan berunsur 'ugutan' ini. Mereka juga berharap di masa-masa akan datang Zaid perlu rasional di dalam membuat kenyataan.

Tiada ulasan: