Isnin, 8 September 2008

Eksklusif: Catatan Pengorbanan Melayu untuk bangsa lain !

Ketua UMNO Bukit Bendera yang mengeluarkan kenyataan yang dianggap "perkauman" oleh kaum-kaum lain terutama bangsa cina yang merasa kecil hati dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua UMNO bukit bendera tersebut sehingga media-media arus perdana juga turut campur menyerang Ketua UMNO tersebut. Apa yang penulis perhatikan di sini, sekali lagi bangsa Melayu dituduh bersifat perkauman, ironinya isu-isu yang melibatkan perkauman akhirnya orang Melayu jualah yang dipersalahkan.

Terlebih dahulu penulis ingin jelaskan kepada bangsa-bangsa lain tujuan penulis ketengahkan artikel atau isu ini bukanlah bertujuan untuk menyemarakkan semangat perkauman di kalangan Melayu ataupun ingin memusuhi bangsa lain terutamanya cina. Tidak sama sekali, penulis sendiri mempunyai ramai kawan yang berketurunan cina. Penulis hanyalah bertujuan 'menjernihkan air yang keruh' bagi membuka minda kaum-kaum lain terutamanya cina menganai pengorbanan-pengorbanan yang pernah dilakukan oleh bangsa Melayu yang sering dianggap 'racist' oleh mereka sedangkan sudah banyak Melayu berkorban untuk mereka.

Kita mulakan dengan Perlembagaan Malaysia, walaupun di dalam perlembagaan kita ada fasal yang dikaitkan dengan 'kontrak sosial' yang melibatkan hak istimewa Melayu tetapi itu bukanlah penanda aras yang boleh melabelkan masyarakat Melayu sebagai perkauman, tetapi itulah yang sepatutnya diberikan kepada Melayu yang pada masa ini pun masih ketinggalan berbanding bangsa-bangsa lain di Malaysia. Sebagai contoh, cuba andaikan Melayu ini 'tuan rumah' kepada rumah yang bernama 'Malaysia' dan kaum lain-lain pula adalah 'tetamu kehormat' kepada rumah bernama "Malaysia', namun di atas keterbukaan Melayu, mereka sanggup menerima 'bangsa lain ini' sebagai ahli keluarga rumah yang bernama 'Malaysia'. Walaupun pengorbanan mereka sudah lama berlalu, namun ia tetap perlulah dihormati oleh kaum-kaum lain dan dihargai.

Bercakap pasal perlembagaan, sedar atau tidak sedar Melayu yang mengikut Perlembagaan beragama Islam tidak begitu defensif untuk melaksanakan apa yang dikatakan 'undang-undang Islam' yang dituntut di dalam Islam ke atas umatnya demi menjaga hubungan baik kaum-kaum lain di Malaysia walaupun pengorbanan itu kemudianya membawa kepada 'persengketaan Melayu' namun demi bangsa lain mereka terpaksa berkorban tetapi malangnya pengorbanan ini langsung tidak dihargai walaupun pengorbanan ini adalah 'pengorbanan besar' bagi umat Melayu.

Kita beralih pula kepada sektor pendidikan, di dalam sektor pendidikan juga orang Melayu telah banyak bekorban untuk bangsa lain. Sebagai contoh, sekolah-sekolah jenis kebangsaan yang mewakili kaum-kaum lain dibenarkan dibuka oleh kaum cina dan india sedangkan dalam masa yang sama Melayu terpaksa mengorbankan 'sekolah Melayu' dan digantikan dengan Sekolah Kebangsaan di mana penyertaanya terbuka kepada semua kaum Melayu tidak membantah.

Pengorbanan Melayu di dalam pengajian tinggi juga tidak terkira besar nilainya, sebagai contoh Universiti Tengku Abdul Rahman yang penuntutnya majoritinya adalah kaum cina, tidak juga ditentang oleh Melayu walaupun orang Melayu masih ketinggalan di dalam sektor ini. Sebagai perbandingan cuba kita lihat perbezaan "Universiti Tun Abdul Razak" dengan "Universiti Tengku Abdul Rahman" walaupun pemiliknya adalah Melayu tetapi ia tidak menyekat kemasukkan pelajar bukan Melayu untuk menimba ilmu di universiti ini, Universiti Tengku Abdul Rahman pula 'memang' ia tidak meletakkan syarat untung bangsa cina, tetapi 99% pelajarnya berbangsa cina. Dari segi fasiliti pula, UNITAR lebih ketinggalan berbanding UTAR namun ianya tidak sedikitpun menimbulkan kebencian Melayu terhadap bangsa lain.

Dari sektor pengajian tinggi, kita beralih pula kepada sektor ekonomi, Tujuan Dasar Ekonomi Baru atau DEB diperkenalkan ialah untuk merapatkan jurang ekonomi di antara bangsa Melayu dengan bangsa-bangsa lain di Malaysia di mana pada ketika itu Melayu berupakan bangsa yang 'mundur', selepas DEB dilaksanakan memang kekuatan ekonomi Melayu dapat dipertingkatkan sedikit namun, hingga pada hari ini ia tidak berjaya mencapai sasaran 30% penguasaan ekonomi, memandangkan kaum cina tetap menjadi peneraju utama di dalam bidang ekonomi. Sebagai contoh kontraktor bumiputera walau besar mana sekalipun terpaksa bergantung kepada 'pembekal-pembekal besar' yang lazimnya dimiliki oleh bangsa Cina dan ia membuktikan 'kebergantungan Melayu' terhadap bangsa Cina atau bangsa lain juga boleh dikira satu perngorbanan Melayu.

Kita beralih pula kepada isu semasa mengenai tuntutan HINDRAF terlebih dahulu izinkan penulis senaraikan dakwaan HINDRAF yang dipetik daripada blog Ayahnda Tun Dr. Mahathir iaitu http://www.chedet.com :

a) Kerajaan dikatakan dibantu oleh "Islamic Extremist violent armed terrorists" (orang Melayu)


 

b) Mereka berkata Kerajaan Malaysia melakukan "Ethnic Cleansing" iaitu Kerajaan sedang membunuh dan menghapuskan orang Tamil.


 

c) 100 orang keturunan India "ditetak dan dibunuh oleh Kerajaan yang dikuasai oleh UMNO." Perbuatan ini kononnya adalah "mini genocide" (pembunuhan beramai-ramai mini)


 

d) Tiap tiga minggu kuil Hindu diroboh.


 

e) Kerajaan yang kononnya dikuasai oleh UMNO telah lancar serangan bersenjata dengan 600 anggota polis, polis simpanan, pelampau Islam dan pengganas (terrorist) bersenjata (orang Melayu).


 

f) Pegawai Bandaraya dan Polis dikatakan membaling batu dan menyerang orang Hindu dengan pisau, kayu dan batang besi. Kononya 20 orang Hindu mengalami cedera parah.


Walaupun tuduhan-tuduhan mereka boleh menjurus ke arah perkauman namun orang Melayu tetap berdiam diri dan langsung tidak melabelkan tuduhan tersebut sebagai provokasi 'perkauman' bagi menghina kaum Melayu, tidak ada Melayu yang 'melenting' berhubung tuduhan HINDRAF tersebut. Bukan itu sahaja, tidak ada tuntutan daripada Melayu agar mereka memohon maaf di atas tindakan mereka bahkan ada yang dah bergelar Yang Berhormat yang penulis percaya ada juga pengundi Melayu yang mengundi mereka.

Sebelum penulis terlupa, kita sentuh sedikit mengenai 'kerakyatan' oleh kerana Melayu terkenal dengan sifat 'terbukanya' mereka telah membuka 'kerakyatan' Malaysia kepada bangsa-bangsa lain melalui apa yang dikatakan 'jus soli', ini merupakan pengorbanan yang tidak kurang besarnya orang Melayu terhadap bangsa lain di Malaysia.

Begitulah rentetan 'kesabaran' orang Melayu terhadap bangsa lain di Malaysia. Walaupun bangsa mereka terus dipijak, namun mereka tidak sanggup 'memijak' bangsa lain. Perlu diingatkan juga kesabaran orang Melayu ada batasnya, jika sampai kami bangsa Melayu terus diperhambakan dan diperkotak-katikkan oleh bangsa lain ia akan membawa kepada kebangkitan orang Melayu sepertimana kebangkitan orang Melayu menentang penjajah inggeri satu ketika itu.

Penulis berharap dengan penjelasan ini, kaum-kaum lain dapat menilai dengan setelus-telusnya mengenai pengorbanan-pengorbanan yang dibuat oleh Melayu untuk bangsa lain. Jangan lagi 'menuduh' orang Melayu 'racist' kerana Melayu sememangnya tidak 'racist' apa yang mereka buat hanyalah mempertahankan hak mereka sahaja. Dengan penjelasan ini jugalah harapnya 'bangsa-bangsa lain' dapat membuka minda dan menerimanya dengan hati yang terbuka.

http://www.suaragenerasimuda.com

Tiada ulasan: