Jumaat, 11 Julai 2008

PKR bukan parti melayu....


Hari ini saya terbaca satu artikel mengenai "PKR-Umno 'bertaut' di Rembau", dan terlinas di fikiran saya tentang berapa banyakkah parti-parti politik di Malaysia tercinta ini yang memperjuangkan melayu dan islam? Yg jelas dan terang lagi nyata cuma UMNO dan PAS.

Ramai yang telah maklum bahawa perlembagaan negara telah mentakrifkan Melayu sebagai pengamal, penganut dan pelaksana ajaran Islam. Perkara ini sangat difahami oleh bangsa cina terutamanya sehinggakan jika ada individu berbangsa cina memeluk agama islam akan dirujuk sebagai "masuk melayu" oleh mereka.

Tidak perlu saya ulas tentang bagaimana UMNO memperjuangkan melayu dan PAS mempertahankan idealogi Islamiknya.

PKR bagaimana?
Parti-perti seperti PKR, PPP, Gerakan, DAP dan lain-lain parti seumpamanya mempunyai keahlian terbuka -> berbilang bangsa; perlembagaan mereka sama bermakna tiada perjuangan secara khusus untuk bangsa. Cuma senario pada hari ini bilangan ahli PKR adalah melayu lebih sedikit dari bilangan ahli dari bangsa lain, maka ia dipandang kononnya sebagai parti melayu.

Maka, jika ada diantara orang-orang melayu mengatakan PKR adalah parti melayu, saya menganggap orang tersebut sebagai dibutakan dan dikaburi oleh pengasas PKR. Apatah lagi melayu yang menjadi ahli PKR.... diperbodoh secara terang-terangan....

Tiada ulasan: