Rabu, 27 Ogos 2008

Melayu Mudah Berubah!!!!

Suatu ketika dahulu dalam satu-satu kampung ikatan persaudaraan antara sanak saudara, jiran tetangga, rakan taulan bagai aur dengan tebing. Sehinggakan satu tahap dimana anak-anak mendapat layanan "Anak aku anak engkau, anak engkau anak aku". Komuniti melayu pada ketika itu begitu menjaga anak bangsanya sehinggakan wujud persefahaman tersebut.

Katakanlah ada seorang anak remaja melayu bernama Kasim yang membuat kesalahan diluar rumah, ada pulak Pak Ngah (Bapa saudara) dapat tangkap lalu dirotannya si Kasim tadi, kemudian dibawa si Kasim ni tadi balik ke rumahnya untuk diserah kepada bapa si Kasim disamping perjelaskan apa yang berlaku. Pak Ngah dapat terima kasih, Kasim dapat pelempang tambahan.

Itu belum kat masjid, kalau kat masjid ada anak-anak nakal yang bermain-main di saf belakang mau kena lelau dengan getah paip takpun dengan rotan segera. Kemudian kalau mak bapak tau, dapat lagi tambahan rotan percuma.

Tapi itu dulu, zaman 20 tahun dulu masih ada melayu yang begitu, yang menganggap anak melayu sebagai anak mereka sendiri.

"Zaman dah berubah, Dunia dah maju"

Berikut adalah petikan dari email yang saya terima dari seorang rakan:

mak sy org singapura, tapi dah dapat kerakyatan malaysia dah lame... adik beradik mak saya masih tinggal di Singapura, ade satu kejadian.. sepupu saya tgh "minum" kat satu bar kat hotel nie.. kebetulan sorg pakcik sy yang lalu kat datang kat bar tu ngan bos dia pasal nak book tpt tu buat party utk company... nak dijadikan cerita sepupu sy ni nampak pakcik sy n KANTOI la citenye... 2 org da cabut.. dapat sorg.. nak tau ape nasihat yang pakcik sya bagi... "korang nak minum.. korang punya pasal..aku xcampur.. pandai2 korang la".. itulah ayat pakcik kepada anak2 buahnya, pakcik yg bole dikategorikan sbg warak... bagi nasihat mcm tu...
kalo malaysia macam mane ek???


Saya pasti perkara yang terjadi diatas juga berlaku di bandar besar dalam 'Malay'sia seperi Kuala Lumpur, Penang, Jb dan byk tempat lagi seluruh 'Malay'sia.

Fikir!

p/s: Doktrin Melayu?

Tiada ulasan: