Khamis, 4 Disember 2008

Setelah nasi menjadi bubur.... (1)

Agak lama juga blog ini tiada posting baru, maaf ya rakan pembaca, ada kekangan yang tak boleh nak dielakkan.

Saya pernah meminta Zaid dipecat sejak sekian lama lagi dan akhirnya termakbul jua permintaan saya. Harap2 UMNO lebih kukuh(sedikit) kembali selepas ini, harap2lah! Dan tak perlulah nak terima kembali si samdol ni kerana Zaid ni dah sama taraf ngan hindraf.

Kenapa saya sangsi UMNO untuk kukuh semula? Kerana terlalu banyak isu dalaman yang terlalu diwar-warkan sehingga menjadi hidangan percuma untuk pembangkang membaham UMNO dan BN. Oh... lupa pulak rakan parti komponen BN pun ada yang nak cuba2 amik kesempatan diatas kelemahan yang ada ini. Saya cuba ulas seringkas yang mampu.

Politik Wang - sukar utk nafikan, kerana mmg berlaku hampir disetiap peringkat pemilihan walaupun bukan semua yang terlibat. Terutama diperingkat tertinggi. Umumnya, inilah antara perkara yang menjadi kebencian rakyat kepada UMNO. Dapat dilihat secara kasar ada diantara para perwakilan dilihat seolah2 bertuhankan duit sepanjang proses kempen dan pemilihan ini berlaku. mereka inilah yang meletakkan UMNO ke tahap yang paling jijik dan nista.

UMNO menegakkan syiar Islam, tetapi bergelumang didalam proses yang 'menghalalkan cara yang haram'.

Apa yang Presiden dan Bakal Presiden UMNO mampu lakukan untuk mengatasi isu ini?
Saya ada cadangan!

Pak Lah yang akan bersara pd Mac dpn perlu meninggalkan tampuk pemerintahannya dengan sesuatu yang rakyat akan kenangkan. Inilah masa yang tepat dan sesuai untuk "mencuci" UMNO dari kekotoran dan merubah minda ahli kepada perjuangan politik yang tulen.

900 aduan politik wang - 30% aduan palsu = 630 aduan sahih (jangkaan saya)
Ramalan saya, dari 630 aduan ini mungkin hanya melibatkan 200 ahli UMNO yang rasuah.

Ahli UMNO 3.1 juta lebih - 200 ahli perasuah (pecat) = 3.1 juta ahli umno.

Tiada apa yang kurang pun pada UMNO jika Pak Lah mengambil inisiatif untuk membersihkan UMNO dari perasuah2 ini. Malahan mungkin selepas itu jumlahnya lebih tinggi dari 3.1 juta dengan kemasukan ahli UMNO yang baru kerana rakyat dapat melihat UMNO benar2 didalam landasan perjuangan yang kudus.

Setelah Pak Lah membersihkan UMNO dari kekotoran ini, Najib hanya perlu memastikan kesinambungannya. Mmg mudah berkata2 dari melaksana, terutama melibatkan pemimpin harapan, rakan taulan, saudara mara & kaum keluarga.

Jika UMNO tidak melakukan pembersihan ini, maka rakyat melihat seolah2 rasuah telah benar2 menjadi darah daging UMNO.

UMNO tidak akan rugi kehilangan pemimpin yang rasuah, namun ini adalah lonjakkan yang perlu diambil oleh pemimpin UMNO demi masa depan!

bersambung......

1 ulasan:

Raja Marzuqi berkata...

ASSALAMALAIKUM...

..Masalah tidak akan boleh diselesaikan, kalau yang berusaha membaikinya menggunakan akal semata-mata, lebih-lebih lagi dengan kehendak nafsunya kalau bukan dengan pimpinan Allah yang punya dunia Akhirat.

WASSALAM...