Khamis, 13 November 2008

Sejarah Ketuanan Melayu

Setelah mencapai dan mendapat Kemerdekaan selama 51 tahun Ketuanan Melayu masih dipertikaikan dan dibincangkan terutama sekali oleh parti pembangkang seperti DAP dan kaum bukan Melayu seperti MCA dan Gerakan.

Sebenarnya mereka mempertikaikan Ketuana Melayu kerana mereka tidak mahu menoleh ke belakang. Mereka tidak mahu mengenal dan mengingat sejarah - sejarah KEPULAUAN MELAYU (MALAY ARCHIPELEGO) sebelum orang Belanda, Portugis, Spanish dan British datang menjelajah dan menjajah dalam usaha memperluaskan pentadbiran, agama dan pengaruh mereka - dalam usaha mereka mencari kekayaan dan peluang pekerjaan untuk rakyat mereka.

Sebelum orang EROPAH datang dan menjajah Kepulauan Melayu, Kepulauan Melayu dimiliki dan diperintah oleh Sultan-Sultan dan Raja-Raja Melayu seperti yang kebanyakan kita belajar tentang sejarah pemerintahan PARAMESWARA (yang datang dari Palembang, Indonesia) di Melaka dan seterusnya pemerintahan Raja-Raja dan sultan di Melaka, Johor, Negeri Sembilan dll negeri di Persekutuan Tanah Melayu pada zaman dahulu yang dikekalkan hinggalah sekarang.

Pemerintahan dan Kedaulatan Raja-Raja dan Sultan-Sultan keatas rakyat Negerinyalah yang dinamakan KETUANAN MELAYU maksudnya Raja-Raja dan sultan yang berbangsa Melayu dan beragama Islam masih memerintah Negeri mereka mengikut Perlembagaan Negeri dan oleh Agong mengikut Perlembagaan Persekutuan yang telah dipersetujuai sebelum Perlembagaan Negeri dan Perlembagaan Persekutuan dipersetujui dan ditandatangani oleh Sultan dan Raja-Raja Melayu, wakil pemimpin orang Melayu, Cina, India dll dengan pehak BRITISH.

Bagi DAP, MCA, Gerakan dll pehak dan individu yang masih membahas, membincang dan mempertikaikan KETUANAN MELAYU seolah-olah mereka tidak ada taat setia kepada Agong, Raja dan Sultan yang memerintah Negeri dan Negara ini.

Dalam tahun-tahun 40han dan 50han kalau seseorang rakyat menderhaka kepada Sultan atau Raja maka hukumnya ialah buang negeri - tidak dibenarkan masuk ke negeri yang diperintah Raja atau Sultan berkenaan. Tetapi sekarang kita semua kena patuh dan hormat kepada Perlembagaan, undang-undang, adat resam dan kebudayaan.

PAS, DAP dan PKR, Zahid Ibrahim dan Anwar Ibrahim macam mana? Nak ketepikan sejarah orang Melayu, Ketuanan Melayu, Raja dan Sultan Melayu juga, sejarah Malay Archipelego lagi?

Bila kita memandu kereta kita kena tengok jauh ke hadapan. Takut nanti ada lori balak terbabas dan langgar kereta kita. Kita juga kena tengok cermin untuk tahu apa berlaku di kiri dan kanan serta di belakang. Takut nanti ada pokok tumbang atau lori rapat sangat hentam belakang.

Artikel dari seorang sahabat siber - adam@hotmail.com

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

..Kalaulah manusia di dunia ini merasakan manusia satu sama lain perlu-memerlukan, secara langsung atau tidak secara langsung. Ya, memang begitu keadaan manusia hakikatnya. Sudah tentu manusia ini akan hidup sebagai satu keluarga dengan penuh kasih sayang dan timbangrasa serta kerjasama